Bezpilotní letoun Marabu se představil v Kunovicích
KUNOVICE - Projekt týmu ředitele leteckého ústavu VUT v Brně Antonín Píštěka, bezpilotní letoun Marabu, se ve středu předvedl v letu. Vzdušný prostor si poprvé naostro vyzkoušel nad letištěm v Kunovicích.
,,Projekt nese název Marabu, protože navrhovaný letoun tohoto ptáka svojí přídí a konstrukcí trupu vzdáleně při...
KUNOVICE - Projekt týmu ředitele leteckého ústavu VUT v Brně Antonín Píštěka, bezpilotní letoun Marabu, se ve středu předvedl v letu. Vzdušný prostor si poprvé naostro vyzkoušel nad letištěm v Kunovicích.
,,Projekt nese název Marabu, protože navrhovaný letoun tohoto ptáka svojí přídí a konstrukcí trupu vzdáleně připomíná. Bezpilotní prostředek totiž potřebuje v přední části trupu dostatečný prostor pro přístroje, například pro snímání prostoru před letounem a přenos obrazu do pozemního řídicího střediska,\" vysvětlil na slavnostním křtu letadla jeho neobvyklé jméno Píštěk.
,,Letoun má v současnosti kabinu pro dva piloty. Stroj bude muset projít fází bezpečného zalétávání a teprve poté bude postupně osazen přístroji pro bezpilotní létání. Další fáze projektu zahrnují i tzv. fázi bezpilotního létání s dohledem pilota - inženýra, který sleduje činnost bezpilotního systému ve vzduchu,\" upřesnil Píštěk. Podle něj je Marabu první svého druhu, který vznikl a byl realizován na akademické půdě.
Konstrukce bezpilotních leteckých prostředků se celosvětově řadí vůbec k nejmodernějším trendům v letectví. Bezpilotní letadla se využívají především k vojenským účelům, ale značný potenciál pro široké uplatnění mají také v civilním prostředí. V tomto sektoru jejich širšímu použití zatím brání některé legislativní překážky. Po jejich vyřešení je však možné očekávat rozsáhlé využití bezpilotních prostředků i v civilním sektoru.
Projekt VUT 001 Marabu se rozběhl v roce 2006, kdy Píštěk oslovil průmyslové partnery a navrhl jim nový koncept vývoje bezpilotních letounů založený na vytvoření experimentálního letounu a postupném přechodu z plně pilotní verze na verzi bezpilotní. Konstrukční řešení letounu je unikátní, letoun má kompozitový trup, kovové křídlo a vodorovné ocasní plochy, k dispozici je i příprava pro letové zkoušky proudové pohonné jednotky. Navíc kromě pístového motoru zajišťujícího primární prostředek pohonu disponuje i experimentálním proudovým motorem. Řízení proudového motoru zajišťuje elektronický systém. Start je elektrický, stejně jako čerpadlo paliva a oleje. Motor umožňuje letounu Marabu vystoupat až do výšky 8000 metrů.
reklama