Na případný sníh v říjnu jsou zlínští silničáři připraveni
ZLÍN - Zákonné období zimní údržby silnic s nepřetržitou pohotovostí začíná od 1. listopadu a trvá do konce března, zlínští silničáři jsou však připraveni i na variantu, že začne sněžit dříve. Agentuře Mediafax to sdělil provozně technický náměstek Ředitelství silnic Zlínského kraje Radek Berecka.
\"J...
ZLÍN - Zákonné období zimní údržby silnic s nepřetržitou pohotovostí začíná od 1. listopadu a trvá do konce března, zlínští silničáři jsou však připraveni i na variantu, že začne sněžit dříve. Agentuře Mediafax to sdělil provozně technický náměstek Ředitelství silnic Zlínského kraje Radek Berecka.
\"Je pravda, že občas přijde sníh už v říjnu. Velmi názorně nás o tom přesvědčil loňský rok. Ale i když ještě nepřetržitá služba dispečinků a pracovníků zimní údržby nenastala, je již u podniků Správa a údržba silnic připraveno několik mechanismů pro zimní zásah na vozovkách. V praxi může zajistit úklid sněhu v říjnu i takzvaná letní pohotovost, kterou silničáři drží a v rámci které je i o víkendech a v nočních hodinách stále nejméně jeden pracovník v každém okrese k dispozici na telefonu,\" uvedl Berecka.
Technici správ a údržeb silnic už sledují v tomto období na počítačích speciální silničářskou předpověď počasí. Pokud by akutně hrozil například noční spad většího množství sněhu, potřebná technika - i když v menším počtu než uprostřed zimy - bude připravena pro případný výjezd do terénu.
\"Teď v říjnu, tedy mimo zákonem stanovené období zimní údržby, pro případné zmírňování následků spadu sněhu či náledí neplatí pro silničáře žádné časové lhůty. Podstatnou roli však hraje skutečnost, že vozovky jsou ještě prohřáté. I když v říjnu nějaký sníh spadne, zpravidla nenamrzá a na dosud teplých vozovkách zpravidla sám roztaje,\" vysvětlil Berecka.
Kalamitní situace nastala v měsíci říjnu loni na podzim. Mokrý sníh padal do korun ještě zelených stromů a způsoboval jejich lámání. První sypače vyjely na Vsetínsku už v úterý 13. října a pak především v noci na 14. října. Mezi 2. a 3. hodinou ranní už zasahovalo na silnicích Vsetínska na sedm sypačů a tři traktory s radlicemi. V dopoledních hodinách tehdy vyjela také vozidla na Kroměřížsku a Zlínsku, aby ošetřily vozovky ve vyšších polohách svých obvodů - například úseky Tesák, Troják, Zádveřice - Horní Lhota, Petrůvka - Luhačovice. V hornatých částech okresu Vsetín byla situace nejnáročnější. Mokrý sníh tam padal po celý den. Teplota vzduchu místy klesala až pod bod mrazu, takže povrch silnic se rychle ochladil a sníh už zůstával ležet na vozovkách. Nejhorší situace byla na silnici I/35 v úseku z Horní Bečvy na hřeben Beskyd ke slovenské hranici. Sníh zůstával ležet na silnicích především ve vyšších polohách - v oblasti Pusteven, Soláně, Velkých Karlovic, Dušné u Vsetína. Silničáři odstraňovali sníh pluhováním, místy byl potřebný i posyp. Zejména v důsledku lámání větví stromů musel být postupně omezený nebo zcela zastavený provoz na desítce úseků silnic II. a III. třídy.
reklama