Zlínský designér získal prestižní ocenění za Obal roku 2010
ZLÍN - Zlínský designér Martin Kožucharov převzal ve čtvrtek v Praze na Obalovém galavečeru ocenění Obal roku 2010. Agentuře Mediafax to v pátek řekla Martina Kožucharova.
Vítězství v letošním již 16. ročníku české národní soutěže obdržel designér za své originální zpracování vinné lahve pro Tereziánské skl...
ZLÍN - Zlínský designér Martin Kožucharov převzal ve čtvrtek v Praze na Obalovém galavečeru ocenění Obal roku 2010. Agentuře Mediafax to v pátek řekla Martina Kožucharova.
Vítězství v letošním již 16. ročníku české národní soutěže obdržel designér za své originální zpracování vinné lahve pro Tereziánské sklepy, a to v kategorii spotřebitelské obaly.
Kožucharov je autorem různých děl z oblasti průmyslového designu, k nim patří kromě návrhů nábytku, laboratorních přístrojů třeba i plachetnice nebo interiér dvoumístného letounu. Podle autorových slov však ocenění Obal roku 2010 pro něj znamená velký úspěch. \"Tvorba kompletního designu vinné lahve pro mě totiž představovala zcela novou, atraktivní výzvu. Mám už sice předchozí zkušenost s tvorbou vinných etiket, ale být u zrodu láhve, která pak dá vyniknout vínu, pro něž je stvořená, to s sebou přináší mnohem větší zodpovědnost,\" uvedl Kožucharov.
Oceněná vinná láhev má název Theresia karafa. Je z čirého skla a v jejích dvou třetinách ji zdobí dvojitý vystouplý lem, ze kterého láhev pokračuje přes zvlněné hrdlo až po klasický korkový uzávěr. Přestože působí robustnějším dojmem, váží jen 500 gramů, podobně jako jiné standardní vinné lahve. Decentní etikety, z nichž zadní je zcela průhledná, dávají vyniknout barvám jednotlivých vín. Láhvi dominuje reliéf s erbem tří klíčů, znakem Tereziánských sklepů.
Proti prvotnímu návrhu doznal ten výsledný nakonec několik změn, ale i přes drobné ústupky je autor se svým dílem spokojený. \"Každý výrobek je především vázaný na technologie výroby, které designér musí znát proto, aby nekreslil něco, co nejde vyrobit nebo cena výrobku bude v konečném výsledku nesmyslná,\" vysvětlil autor.
Hlavním podnětem pro vytvoření netradičních lahví byla snaha vinařské společnosti Tereziánské sklepy odlišit se od konkurence. V segmentu vín používá totiž řada výrobců dosud klasické a uniformní obaly, u kterých se graficky pracuje pouze s etiketou.
Martin Kožucharov se narodil 5. srpna 1969 ve Zlíně. V bulharském Kazanlaku vystudoval SŠUP designu a průmyslových forem a po návratu do České republiky úspěšně absolvoval u profesora Pavla Škarky katedru průmyslového designu ve Zlíně při VŠUP v Praze. V roce 1991 založil se svým otcem, akademickým sochařem Borislavem Kožucharovem, designové studio Bork Design. Je členem Asociace Designérů Čech a Moravy a Designcabinetu.
reklama