Zlínské nádraží. Už víme, proč je, jaké je. Bude tu muzeum železnice

Ilustrační foto (Foto: Zlin.cz)Ilustrační foto (Foto: Zlin.cz)
Ilustrační foto (Foto: Zlin.cz)
Jana Pravdová 14. 10. 2012 | Zdroj: Jana Pravdová

Dlouho to nešlo lidem ze Zlína i návštěvníkům krajského města na rozum. Proč zůstává místní nádraží v takovém stavu, v jakém je? (a bylo už téměř před sto lety) Teď je vše jasné. Bude tu originální muzeum železnice. A měnit se nebude nic, naopak uplatní se tu takzvaný systém pralesa. Tedy hlodání času, aniž by člověk narušoval jeho chod. 

"Víte, dlouho jsme to museli lidem tajit, nesměl jsem o tom mluvit ani doma s manželkou, skvostnou myšlenku skanzenu na železnici jsme opravdu museli držet pod pokličkou," říká teď už s ulehčením krajský šéf Českých drah a nádraží Dominik S. Mafor. "Měli jsme několikrát možnost uplatnit téměř miliardové finanční pobídky k rekonstrukci nádraží a prodloužení tratě přes Vizovice na Slovensko, ale vytrvali jsme a teď budeme světoví.

Nádraží, které nemění tvář desítky let, bude nadále originální  vstupní branou do města, hned vedle pak bude sídlit Muzeum jihovýchodní Moravy a postupně dostává patinu historie i sousední autobusové nádraží, střechy jehož nástupišť už také splňují přísné normy kulturních památek UNESCO.

Celý muzejní komplex teď bude spravovat odbornice na baťovský Zlín a dopravu všeho druhu Mgr. Miroslava Štýbrová, dosud vedoucí světově proslulého Obuvnického muzea.

"Chceme, aby byl Zlín také na mapě historických památek. Máme eminentní zájem zachovat nádraží ve stavu, v jakém je, těší nás také to, že sem nasadíme historické vlakové soupravy a jezdit se opět bude s parní lokomotivou. To bude snad největší turistická atakce. Těší nás každý kousek starých baťovských časů. Tak ráda drolím třeba mokrou omítku na záchodcích a u bufetu," zasnila se renomovaná historička známá ovšem svým manažerským umem.

Jinou atrakcí pak bude zdejší restaurace provozovaná vietnamskými majiteli. "Pivo tu už brzy bude za 1 korunu 70 haléřů, razíme u nás v Hanoi speciální desetníky a padesátníky právě pro tuto potřebu," říká Piv On Son, který počítá i s dalšími levnými pokrmy, aby byla jasná i návaznost na baťovskou éru, bude tu rohlík za 99 haléřů.

Při příjezdu do Zlína tak na každého dýchnou staré dobré časy, navíc tu vedení Českých drah zvažuje znovu tištěné obdélníkové hnědé jízdenky, které sloužily desítky let. Počítá se také s tím, že pasažérům bez řádné jízdenky v případě trojího opomenutí procvakne průvodčí v dobovém oblečení sterilizovanými kleštičkami z 1. republiky ucho.

Zajímavé je, že se v zimním období počítá za věrnost s bezplatnými specialními jízdenkami pro bezdomovce, kteří v prostorách nádraží nacházejí od jara do podzimu  svůj azyl. "Budou si ale muset na jízdné přivydělávat jako topiči na parní lokomotivě, dostanou deputátem uhlí a také svařené krabicové víno se skořicí," nastiňuje řešení problému s lidmi bez domova Štýbrová, absolventka studia historie a současná postgraduální studentka Železniční kolejové akademie v Otrokovicích.

O autorovi

Jana Pravdová

Mystifikátorka tělem i duší, které není žádná pravda svatá.

Komentáře


Mail-Info

Zadejte svou e-mailovou adresu

Přihlaste se k odběru aktuálních zpráv:

  

Antispam