Jde o úžasný výsledek spolupráce DSZO a Fakulty aplikované informatiky zlínské Univerzity Tomáše Bati. Vývoj trval celé tři roky, roboti v lidské podobě už mají dokonce svá jména.
"Jsme ve Zlíně a tak je docela logické, že se budou jmenovat Tomáš a Jan, chceme tak vzdát hold oběma bratrům Baťům, zakladatelům slávy našeho města, vždyť základy městské hromadné trolejbusové dopravy vznikly právě v době největšího rozvoje města za první republiky," vysvětluje ředitel DSZO Josef Kocháň.
Tomáš i Jan jsou vybaveni nejmodernějšími čidly, dokážou například bez problémů rozeznat barvy na semaforech, jezdit se bude pro začátek právě jen na linkách 1 a 2 s tím, že na křižovatce v Kvítkovicích a u terminálu v Otrokovicích pomůže robotům dispečink společnosti, budou reagovat na pokyny dispečerů. Jasné je, že vedle vizuální dokonalosti umějí reagovat také na zvukové podněty.
"Máme za sebou první zkušební jízdy, Tomáš i Jan je absolvovali zatím mimo špičky od druhé do čtvrté hodiny ranní, problém nevznikl žádný. Zajímavé je, že roboti odhalí i černé pasažéry pomocí unikátního teleskopického systému, jímž se přesvědčí, zda mají cestující předplatnou dlouhodobou jízdenku nebo lístek na jednu jízdu," připomněl další vymoženost ředitel Kocháň. Pokud tomu tak nebude, robot ihned povolá hlídku městské policie, která "černé" okamžitě zatkne.
Plně automatizovaná, lépe řečeno robotizovaná doprava by pak měla ve Zlíně a Otrokovicích přijít na řadu během dvou let.
Řidiči DSZO s tím zatím příliš spokojeni nejsou a hodlají kvůli novince vstoupit do stávkové pohotovosti.
O autorovi
Jana Pravdová
Mystifikátorka tělem i duší, které není žádná pravda svatá.
Komentáře