Nadšenci brázdí silnice Moravy na historických předchůdcích jízdních kol - na drezínách

Účastníci akce před jízdou na Masarykově náměstí v Uherském Brodě. Foto: Zlin.czÚčastníci akce před jízdou na Masarykově náměstí v Uherském Brodě. Foto: Zlin.cz
Účastníci akce před jízdou na Masarykově náměstí v Uherském Brodě. Foto: Zlin.cz
Čtení ke kávě 6. 5. 2017 | Zdroj: Redakce

UHERSKÝ BROD - Kolem čtyřiceti nadšenců vyrazilo z Uherského Brodu na 200 kilometrů dlouhou pouť, kterou chtějí připomenout dávnou historii cyklistiky. Před dvěma sty lety si totiž německý lesník Karl von Drais nechal patentovat běhací stroj, který se podle něj jmenuje drezína. Jízda je rozdělena do čtyř etap, skončí v pondělí ve Slavkově u Brna.

Jízda na předchůdci jízdního kola není z nejpříjemnějších. Oproti dnešním strojům postrádá veškerý komfort. Dřevěné konstrukce a loukoťová obručemi okutá kola od jezdce vyžadují odolnost zejména při jízdě na nerovném terénu, například na kostkách. "To pak velice trpí zadek. Naštěstí mám cyklistické kalhoty s plenkou," řekl serveru Zlin.cz Josef Šohaj z Uherského Brodu, který se akce účastní.

Jemu samotnému drezíny učarovaly natolik, že je začal před několika lety sám stavět. A nespokojil se jen tak s ledajakými, jeho stroje jsou přesnými kopiemi exponátů z mnichovského muzea. "Byl jsem tam, všechno jsem si pofotil a poměřil a podle toho vyrobil," uvedl Šohaj. Na akci přivezl čtyři stroje včetně kopie Draisovy drezíny z roku 1817.

"Nejstarší je celá dubová. Originál je nejzachovalejší známou drezínou. V muzeu v Mnichově si jí velice považují. Je postavená ve vitríně a ze tří stran krytá sklem. Musel jsem se dovolit, jestli ji mohu měřit a fotit," poznamenal Šohaj. Na nejstarší drezíně potom pracoval asi 300 hodin. Svezení na stroji, který nemá pedály a jezdec se odráží i brzdí nohama, je podle něj ale strašné.

Jezdci při akci na počest Draisova vynálezu ujedou denně kolem 50 kilometrů. Přestože první dřevěná kola byla nemotorná, jednalo se o přelomový nápad. Byť ve 20. letech 19. století narazil na potíže. Vzhledem k tomu, že jezdci dávali přednost jízdě po hladším dláždění chodníků než po hrubé dlažbě cest, docházelo k častým střetům s chodci. Postupně proto docházelo k zákazům používání drezín a jejich sláva začala pohasínat.

V roce 1861 Francouz Pierre Michaux změnil pohon z odrážení na šlapání přes jednorychlostní pevné kliky na předním kole. Dopravní prostředek nazval velocipéd. O devět let později přišla novinka v podobě vysokého předního kola, které sice jelo rychleji, ale bylo nestabilní a vedlo k častým pádům. Před koncem 19. století pak vzniklo kolo s pedály ve středu rámu a koly o menším průměru, kde je síla nohou přenášena řetězem na zadní kolo, jako to známe dnes.

Komentáře


Mail-Info

Zadejte svou e-mailovou adresu

Přihlaste se k odběru aktuálních zpráv:

  

Antispam